eTWINNING PROJESİ SEÇERKEN DİKKAT ETMEMİZ GEREKENLER

Proje seçimi ve uygulama aşamasında bazı hususlara dikkat etmeniz gerekir. Çünkü seçtiğiniz projenin öğrencilerinize uygun olması ve uygulanabilir olması, beklenen verimi almanız ve projenin hedeflerine ulaşabilmesi çok önemlidir. Hatta bireysel değil, tüm proje ortağı okullarla kurulan etkileşim sonucu ulaşılan ortak sonuçlar da beklenen nitelikte olmalıdır. Bu yüzden projenizi seçerken dikkat etmeniz gereken bazı noktaları birlikte tek tek inceleyelim.

1.Yaş Grubu
Dahil olmak istediğiniz projede çalışmak istediğiniz öğrencilerinizin yaş grubu ile projedeki diğer ortak okulların öğrencilerinin yaş gruplarının paralellik göstermesi gerekir. Hatta projeniz müfredat konuları ile ilgili bir projeyse sınıf düzeylerinin de aynı olmasında fayda var. Aksi halde etkinlikler ve çalışmalardan bir grup verim alırken, diğer grupta beklenen etki yaratılamayabilir. Kalite etiketi konusunda da yaş gruplarının ve okul düzeylerinin önemi büyük. Yani anaokulları, ilkokullar, ortaokullar ve liseler kendi aralarında kendi düzeyleriyle proje grupları oluşturmalılar. Peki aksi halde kalite etiketi alınamaz mı? Alınır. Örneğin ben aldım. Fakat bu çok ince bir istisna. Benim projemde okullar da kendi aralarında gruplaşarak etkinlikler okul düzeylerine göre dağıtıldı ve daha sonra bunlar tekrar bir araya getirilerek ortak çalışmalar ve ürün ortaya çıkarıldı. Bahsettiğim "Engelleri Engelle" sosyal sorumluluk projemizde engelli bir bireyin hikâyesini hep birlikte oluşturmayı planladık. Bu noktada ilkokul bölümü kendi içinde paslaşarak hikâyenin giriş bölünü yazdı. Aynı şekilde gelişme bölümü ortaokul, sonuç bölümü ise lise grubu tarafından yazılmak üzere hikâyemiz oluşturuldu. Diğer etkinliklerde de buna dikkat edildi. Eğer çoklu okul gruplarının olduğu bir projeye dahil olacaksanız etkinliklerin profesyonelce düzenlenmiş olmasına dikkat edin. Fakat bence riske girmemek en iyisi. Öğrenci düzeyleri ne kadar paralellik gösterirse projenin kalitesi ve alınan verim okadar yüksek olur.

2.Müfredata uygunluk
Proje konusunun müfredata uygun olmasına dikkat edin. Özellikle projenin kurucusu Avrupalı bir okul ise buna ekstra dikkat etmenizde fayda var. Konu veya uygulama tarzı sizin müfredatınıza uygun olmayabilir ya da yaş grupları örtüşmeyebilir. Örneğin sizde 5. sınıf müfredatında olan bir konu onlarda 4. sınıfta olabilir.

3.Sosyal Sorumluluk Konuları İçeren Projeler
Eğer bir sosyal sorumluluk projesine dahil olacaksanız da yine müfredata uygunluğunu gözden geçirin.Evrensel değerler içermesine dikkat edin. Ortak bir sosyolojik etki yaratabilecek konular seçmeye özen gösterin. Projenizde ortak çalışmalar yapacağınız yabancı okullar da olacağını unutmayın.(Kalite etiketi için artık bu bir şart ve ayrıca detayları başka bir başlıkta ele alacağım.)

4.Ders Saatleri
Özellikle branş öğretmenleri ders saatlerini göz önünde bulundurmalılar. Bir İngilizce öğretmeni olarak haftada sadece 3 saat dersine girdiğim iki sınıfımla hem müfredat konularımızı hem Dyned uygulamalarını (bu arada kullanımda hem okulumuzun hem de öğrencimin birincilik aldığı bir uygulama) hem de proje etkinliklerini yetiştirebilmek için ne kadar zorlandığımı hatırlayınca verebileceğim en önemli tavsiyenin ders saattlerine dikkat etmek olduğunu söyleyebilirim. Özellikle de yapacağınız çalışmaları sindire sindire ve verim alarak yapmak istiyorsanız. Yoksa iki fotoğraf çekip Twinspace sayfasına yüklemek çok vakit almaz. Ama lütfen bunu yapmayın. Etkinlikleri sadece yapmış olmak için yapmayın. Öğrencilerin keyif ve verim alabilmeleri için onlara süre tanıyın. 

5.Diğer Öğretmenlerle İşbirliği/Diyalog
Okul müdürleri başta olmak üzere okuldaki diğer öğretmenlerle iletişiminiz ve onların desteği çok önemli. Hepsiyle diyalog halinde olmak, bilgilendirmek, diğer öğrencileri de çalışmalarınızdan haberdar etmek ve projenizi yaygınlaştırmaya okulunuzdan başlamak gerekir. Ben idarecilerimin projelere bakış açıları konusunda şanslı olsam da üzülerek söylemeliyim ki çoğu okulda eTwinning projeleri okul müdürleri tarafından 'angarya' ya da 'boş işler' olarak görülüyor. (Bizzat kullanılmış tabirler ben uydurmuyorum.) Çoğu proje ortağı öğretmen arkadaşımın proje yürütürken bu konuda destek görememekten dolayı ne kadar yıprandığına bir çok kez şahit oldum.Aynı zamanda mesai arkadaşlarınızla diyalog halinde olmanız gerekir. Yaptığınız çalışmalardan rahatsızlık duyan, hatta şikayetçi olanlar da olabilir. Etkinlikleriniz uzayabilir ya da öğrenci webinar uygulaması yapmak istediğinizde projenizde belirlenen saatte çalışma yaptığınız öğrencilere dersiniz olmayabilir. Dersinden öğrenci vermek istemeyenler olabilir. Bunun gibi bir çok sorunla karşılaşmamak için okul idarecilerinizin ve diğer öğretmenlerin tavırlarını gözden geçirin. Bu tarz olumsuzluklar sizi yıldırmasın. Fakat projeden alacağınız verimi düşürebilecekleri de bir gerçek.

6.Etkinlik Takvimi
Etkinlik takvimi henüz oluşturulmamış hiçbir projeyi kabul etmemenizi tavsiye ederim. Ne yazık ki bu tarz projeler çok fazla. Etkinlikleri spontane oluşturuyorlar. Bence bu çok yanlış. İyi tasarlanmış bir projenin etkinlik takvimi önceden oluşturulmuştur. İlk ya da son etkinliklerde beyin fırtınası oluşturup oylama yoluyla belirlenmiş bir-iki etkinlik müstesna. Hiç proje çalışması yapmadan direkt proje yazıp uygulamaya çalışan çoğu kurucu çalışma planlarını doğaçlama oluşturuyor ve maalesef bu da projede saymakla bitiremeyeceğim karmaşık durumlara sebebiyet verebiliyor. Tecrübeyle sabittir.

Bir eTwinning projesine katılmadan önce bunları mutlaka dikkate almanızda fayda var. Eğer projenizi bunları göz önünde bulundurarak seçerseniz gerçekten kaliteli ve de keyifli bir proje süreci sizi bekliyor olur.Bol şanslar.


Yorumlar

  1. Canım arkadaşım. Çok guzel ve açıklayıcı bu yazın için tesekkurler

    YanıtlaSil
  2. Asıl ben teşekkür ederim canım arkadaşım iyi ki bizi bir araya getirmişsin. Tüm bu tecrübelerin kaynağı sensin. :)

    YanıtlaSil
  3. Çok anlamlı ve gerekli olan bu bilgilendirme için çok teşekkürler hcm

    YanıtlaSil
  4. Rica ederim, ne demek.Ne kadar faydalı olabilirsem o kadar mutlu olurum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

DÜZENLİ BİR TWINSPACE İÇİN...

E-TWINNING'TEN ERASMUS'A YOLCULUK